Політичний устрій, соціально-економічний і духовний розвиток Київської Русі
- Деталі
- Категорія: Губарев В. K. Історія України: Універсальний довідник школяра і студента. — Донецьк, 2009.
- Перегляди: 117
Політичний устрій, соціально-економічний і духовний розвиток Київської Русі (ІІ-ХІVст.)
ФУНКЦІЇ КНЯЗІВСЬКОЇ ВЛАД�
Головними функціями (завданнями) великих князів у ІХ-ХІІ ст. були військове управління і дипломатичні відносини. Військова діяльність князів мала ряд напрямків: 1) завойовницькі походи в сусідні землі з метою захоплення військової здобичі, накладення данини (контрибуції), розширення території, здійснення політичного тиску; 2) захист Київської держави від зовнішніх ворогів, зокрема від нападів кочівників; 3) охорона внутрішнього порядку, придушення виступів непокірливих васалів і підданих.
Дипломатія давньоруських князів служила зовнішньополітичним цілям Київської держави. При цьому вона Використовувала, з одного боку, традиції і звичаї східнослов’янських племен, а з іншого боку — міжнародний досвід. Тексти договорів з іншими державами зберігалися в князівському архіві в Києві. Дипломатичні контакти знаходили підкріплення в частих династичних шлюбах великокнязівської фамілії з представниками правлячих домів різних країн.
Князь був активним будівничим державного апарату управління. До його функцій входило призначення чиновників: адміністративних, поліцейських, судових і фіскальних (зокрема, ним призначалися посадники, тисяцькі, тіуни, вирники, биричі, мечники тощо). Князь сам контролював їхню діяльність, а часом навіть брав на себе виконання їхніх функцій.
У компетенції князівської влади була також законодавча й судова діяльність. Усе законодавство Київської Русі — це акти князівської влади. В ХІ-ХІІ ст. з’явився перший звід законів, відомий в історичній науці під назвою «Руська правда».
Як усяке феодальне право, давньоруське право було правом-привілеєм, тобто закон прямо передбачав, що рівності людей, які належать до різних соціальних груп, немає і бути не може. Особливо чітко соціальна диференціація виступає в карному праві. Закон установлював різну відповідальність за зазіхання на осіб, що стояли на різних сходинках суспільних сходів.
В ХІ-ХІІ ст. звичним місцем суду стає князівський двір, на якому майже щодня проходили судові розгляди. Князь вершив суд або через своїх чиновників і агентів, яких він сам призначав, або особисто.
Князь керував також фінансами, піклувався про доходи скарбниці, контролював витрати. В Київській Русі не існувало розмежування між державними доходами й приватними доходами князя: у скарбницю надходили, а потім витрачалися як державні кошти (військова здобич, данина, мита), так і доходи від князівського господарства, «і взагалі вся фінансова система значною мірою мала приватноправний характер».
Слід відзначити і таку функцію князя, як управління церковною організацією, участь у церковних справах. Відомо, що введеная християнства на Русі, перетворення його на
державну релігію було дуже тісно пов’язане з діяльністю великого князя Володимира. Поширення нової релігії, яка йшла на зміну язичеству, зустрічало сильний опір народних мас, так що князь і його намісники змушені були вдаватися до примусових дій. Щоб підтримати християнську церкву матеріально, князі відраховували на її користь частину державних прибутків.
Хоча церковна організація в Київській Русі була побудована за візантійським зразком і знаходилася в залежності від константинопольського патріарха, що призначав у Київ свого митрополита, проте великий князь володів верховною політичною, адміністративною і, можливо, судовою владою в церковних володіннях.
Оскільки великий князь вважав Русь спадкоємним володінням свого роду, він сам формував штат державних чиновників, що повинні були допомагати йому реалізовувати його право — право верховного правителя. При цьому він міг прислухатися до думки (порад) «кращих мужів» — членів «старшої» дружини (бояр), митрополита, «старців графських», а в окремих випадках — і до голосу народних зборів (віче).
ДАВНЬОРУСЬКЕ ВІЙСЬКО
Складовою частиною політичної системи Київської Русі були її збройні сили, що включали в себе князівську дружину, народне ополчення, загони найманців і федератів. Збройні сили були створені й утримувалися Давньоруською державою з метою загарбницьких і оборонних воєн, а також підтримки внутрішнього громадського порядку.
Ядром збройних сил, без сумніву, була дружина. Джерела поділяють її на дві частини: велику, старшу, передню або кращу (бояри, огнищани) і меншу або молодшу (отроки, «дєтські», милостники, унії та інші).
Як старша, так і молодша дружини утримувалися за рахунок князя: дружинники одержували грошову платню («золото й срібло»), а також платню натурою; крім того, боярам князь передавав в управління міста і волості з правом присвоєння собі частини данини та податків (система кормління). Слідів помісної практики, тобто винагороди за службу земельними маєтками, в епоху Київської Русі ще не існувало, хоча боярське землеволодіння було досить розвинуте.
Проводячи великі воєнні операції, князі спиралися не тільки на професійні дружини, але й на «воїв» — народне ополчення, корені якого сягають епохи родоплемінного ладу. Учасники ополчення споряджалися за свій рахунок і, у залежності від статку, служили в піхоті або в кінноті; у разі потреби вони зверталися до князя за зброєю та конями. Командирами ополчень були самі князі, а також тисяцькі й воєводи.
Помітну роль у збройних силах Русі відігравали також загони іноземних найманців і федератів. У ІХ-ХІХ ст., за словами Грушевського, особливо цінний матеріал для київського війська давали загони варягів. Це були «чудові воїни», а як елемент чужоплемінний вони були дуже доречними там, де київським князям потрібен був вірний, з Києвом нічим не пов’язаний союзник. У X ст. варягів було особливо багато серед бояр і намісників великого князя, їхній вплив був помітним до першої половини XI ст.
Крім варягів руські князі наймали також загони печенігів, торків, хозарів і касогів.
Таким чином, можна констатувати, що Давньоруська держава володіла значними військовими ресурсами, що дозволяли їй проводити незалежну та досить активну зовнішню політику, вести як оборонні, так і загарбницькі війни, інтегрувати розрізнені частини східнослов’янських земель і неслов’янську периферію в одне політичне ціле.
ЦЕРКВА В ПОЛІТ�ЧНІЙ С�СТЕМІ РУСІ
Складовою частиною політичної системи Київської Русі була християнська церква.
До офіційного введення християнства (приблизно 988-990 рр.) на Русі панували язичеські вірування, що закріплювали її територіальну розчленованість (загального для всіх земель пантеону богів не існувало). З метою посилення центральної влади князь Володимир намагався заснувати в Києві єдиний язичеський пантеон під верховенством громовержця Перуна, але захід цей не дав очікуваних результатів. Тому Володимир зацікавився однією з монотеїстичних релігій, а саме — християнством. Християнська церква мала духовно поєднувати підданих великого князя і підкоряти їх його владі.
Услід за хрещенням самого князя Володимира і його дружини настав час хрещення всієї Русі. Але введення нової релігії проходило нелегко, зустрічало сильний опір і вимагало використання примусових заходів. У Новгороді введення християнства викликало повстання. Лише застосувавши силу, розоривши язичеські «требища» (святилища), посадникові Добрині й тисяцькому Путяті вдалося змусити новгородців хреститися. Із ще більшими труднощами проповідники християнства зустрілися в Ростово-Суздальській землі, де волхви піднімали народ на повстання в 1024 і 1071 рр. Пізно прийняли християнство в’ятичі.
Археологічні розкопки показали, що навіть у ХІІ-ХІІІ ст. у них зберігалися язичеські поховання.
В ХІ- ХІІ ст. церкви та монастирівжеволоділи великими земельними угіддями, селами й містами. Цьому сприяло те, що церковні й монастирські землі, на відміну від князівських або боярських, не передавалися в спадщину і не дробилися. Передача у власність церкви князівських земель оформлялася спеціальними жалуваними грамотами. Християнська церква освячувала і благословляла князівську владу, пропагувала успадковану з Візантії теорію божественного походженні цієї влади, активно проповідувала ідею єдності Русі, закликала населення сприяти князеві у захисті території Давньоруської держави від набігів кочівників тощо. Вищі ієрархи церкви нерідко були першими радниками великого князя, часто виступали посередниками в міжкнязівських стосунках.
СОЦІАЛЬНА ПІРАМІДА
Говорячи про соціальну стратифікацію давньоруського суспільства, ми можемо уявити її у вигляді умовної піраміди. На самому верху буде знаходитися великий князь; далі — удільні князі й митрополит; під ними — бояри, члени вищої князівської адміністрації та єпископи; далі — рядові дружинники, представники нижніх прошарків князівської адміністрації, купецтво, майстри престижних ремісничих спеціальностей і священики; нижче — дрібні торговці, ремісники й селяни-общинники (смерди); ще нижче — категорії напівзалежних працівників (слуги, закупи, рядовичі); нарешті, у самому низу — повні раби (холопи).
ГОСПОДАРСТВО К�ЇВСЬКОЇ РУСІ
Утворення більш-менш єдиної Давньоруської держави створило сприятливі умови для розвитку соціально-економічних відносин. Прогрес у сфері господарства проявився насамперед у широкому поширенні залізних знарядь праці; переході від підсічно-вогневої і перелогової системи землеробства до трипільної сівозміни; значному розвитку ремесла, торгівлі й містобудування.х
У X ст. у всіх східнослов’янських землях продовжували користуватися однозубими й багатозубими дерев’яними ралами із залізними наконечниками. У той же час поширюється плуг, уперше згаданий у ПВЛ під 981 р.; його продуктивність була удвічі вищою, ніж у рала. Плуг з асиметричним лемешем не тільки «підрізав» шар ґрунту, але й перевертав його. Оскільки плуг був дуже важким, орали ним тільки за допомогою двох пар волів або коней. Урожайність зернових досягала в середньому 8 центнерів з гектара. Хліб жали серпами; коса не годилася для цього, тому що підсікала траву ударом.
Про діяльність сільської общини — верви — відомо лише те, що вона відповідала перед князівською владою за злочини, скоєні на її території, за податки й повинності. Про спільне користування землею, перерозподіл землі, «розкладання» сільської общини виділення з її середовища багатих власників достовірних відомостей немає. Усе, що написано про це в спеціальній літературі, — не більше ніж домисли.
Скандинавські саги називали Русь «Gardarika» — країною міст. Міста, як правило, виникали з князівських резиденцій і з прикордонних фортець, що обростали торговельними і ремісничими посадами, церквами й монастирями. У
ІХ-ХІ ст. на Русі нараховувалося більше 50 міст, а перед монголо-татарською навалою їхня кількість зросла майже до 300. Населення Києва, за найскромнішими підрахунками, перевищувало 45 тис. чоловік.
Типове давньоруське місто мало один центр — кремль або дитинець, що розташовувався на підвищеному місці біля річки. До нього примикали собор, ринкова площа, торгово-ремісничий посад, де кожну вулицю займали представники різних професій — теслі, столяри, кожум’яки, муляри, ковалі, зброярі, ювеліри, пекарі, бондарі та інші.
Городяни займалися не тільки ремеслом і торгівлею, але й сільським господарством;багатохто мав городи, тримав худобу й птицю.
У торгівлі поряд з іноземною монетою зрідка використовували і місцеву. Спроби чеканити власну монету починали князі Володимир Великий, Святополк і Ярослав Мудрий. їхні золотники дорівнювали арабському динарові й складали 1/96 частину гривні (1 золотник). Гривня срібла була важчою і дорівнювала 128 золотникам. Однак, через те що на Русі не було родовищ золота й срібла, налагодити регулярне карбування своєї монети не вдалося.
У великих містах після хрещення Русі почалося інтенсивне будівництво прекрасних церковних споруд; в одному тільки Києві їх побудували майже сотню. А всього з X ст. до 40-х років ХШ ст. на Русібулозведено близько 10 тис. великих і малих церков.
В умовах частих феодальних міжусобиць і воєн із сусідами всі міста оточувалися захисними стінами. На будівництво, утримання й ремонт міських фортифікацій залучали як городян, так і жителів околишніх сіл.
Губарев В. K.Історія України: Універсальний довідник школяра і студента. — Донецьк, 2009. — 384 с.
Source: http://klio.org.ua/Gubarev-V.-K.-Istoriya-Ukrayini-Universalniy-dovidnik-shkolyara-i-studenta.-%E2%80%94-Donetsk-2009/Viniknennya-ta-rozvitok-Kiyivskoyi-Rusi-IH-HII-st.html
Коментарі