:

top12

  • 1

Розроблено Joomlamaster.org.uaспільно з Joomstudio.com.ua

Йорн Рюзен. Нові шляхи історичного мислення

Завантаження
ПосиланняСтворено
Доступ за посиланням (Йорн Рюзен. Нові шляхи історичного мислення)Йорн Рюзен. Нові шляхи історичного мислення2014-06-18

 

 Р™РѕСЂРЅ Рюзен. РќРѕРІС– шляхи історичного мислення / Переклав Р· РЅС–Рј.  Р’олодимир Кам'янець. — Львів: Літопис, 2010. — 358 СЃ.

 

 

 

 РџРµСЂРµРґРјРѕРІР°

Процес європейської інтеграції ставить нові вимоги до історичного мислення. Зв’язки країн Європи поглиблюються і постає потреба долати нові виклики, розв’язувати проблеми формування й утвердження культурної ідентичності. Важливу, якщо не вирішальну, роль відіграє тут історичне мислення. Воно робить свій внесок у розуміння чужого й інакшого, в усвідомлення свого й спільного. Насамперед воно може посприяти взаєморозумінню у контактах між культурами з їхніми відмінностями і спільними рисами. Для Європи усвідомлення своєї історичної ідентичності на сучасному етапі об’єднання - нагальна вимога часу. Щоб упоратися з цим завданням, Історичне мислення саме потребує нових орієнтирів. Передусім треба значно розширити горизонт історичного досвіду, а також пильніше придивитися до тієї ролі, що її відіграє історичне мислення у формуванні культурної належності й окремішності. Без теоретичного аналізу не обійтися ні в першому, ні в другому випадку. Саме на цьому рівні, де йдеться про засадничі підходи, конче потрібні сприймання й розуміння, які виходять далеко за межі власної культури. А тому я радий, що збірка моїх праць з теорії історії перекладена українською мовою, це уможливлює поглиблення міжкультурної дискусії про своєрідність і роль історії в житті народів і культур Європи і світу.

Ідею цього видання подала Ірина Старовойт, за що я їй сердечно дякую.

Тексти для перекладу я дещо переробив і викреслив посилання на дискусії Із суто німецьких питань, позаяк для ненімецьких читачів вони зайві. Натомість я додав відповідні посилання на додаткові літературні джерела.

Якщо цей переклад зможе зініціювати й поглибити європейську й міжкультурну дискусію про принципи історичного мислення, то буде втілено один із намірів, на яких ґрунтуються мої зусилля, спрямовані на з’ясування питання про те, що таке історія й історичне мислення в житті людей.

Якщо говорять РїСЂРѕ «нові шляхи історичного мислення», то сходять Р·С– старих. Що тут  В«СЃС‚аре» С– що  В«РЅРѕРІРµВ»? Над історичним мисленням розмірковували, відколи РІРѕРЅРѕ С–СЃРЅСѓС” - РІ риториці, Сѓ філософії, РІ історії літератури С– насамперед, звичайно, РІ самій історичній науці. Р’С–Рґ початків СЃРІРѕРіРѕ існування історія СЏРє наукова дисципліна аналізувала СЃРІРѕС— теоретичні Р№ методичні засади, доводила СЃРІРѕСЋ корисність для суспільного життя, визначала СЃРІРѕС” місце Сѓ продукуванні знань РїСЂРѕ людський СЃРІС–С‚ С– серед інших наук. Цей СЃРїРѕСЃС–Р± мислення РїСЂРѕ історію РІ історії - звичний,  В«СЃС‚арий» СЃРїРѕСЃС–Р±. Р’С–РЅ має СЃРІРѕС— традиції РІ історії історичної науки, має СЃРІРѕС—С… класиків (Сѓ німецькомовному світі це насамперед Йоганн Ґустав Дройзен С– Р№РѕРіРѕ  В«Р†СЃС‚РѕСЂС–СЏВ», СЃРІРѕС—С… традиціоналістів С– новаторів, СЃРІРѕС— парадигматичні РґРёСЃРєСѓСЃС–С—. Цей СЃРїРѕСЃС–Р± - це те поле, РЅР° СЏРєРѕРјСѓ виявляють С– усвідомлюють засадничі РєСЂРёР·Рё С– з’ясовують роль історичної науки РІ РґСѓС…РѕРІРЅРѕРјСѓ надбанні суспільства.

РћСЃРЅРѕРІРЅР° тема - це історичні знання РІ суто модерній формі академічної дисципліни, окремої науки. Що формує науковий характер історичного мислення, чим РІРѕРЅРѕ відрізняється РІС–Рґ інших наук? Ці питання зумовлюють гносеологічний РїРѕРІРѕСЂРѕС‚ РІ теорії історії. Класичними тут стали праці Ріккерта, Зіммеля С– Дільтая. Р’ чому Р¶ полягає визначальний для науковості історіографії історичний метод, С– СЏРєС– критерії достовірності пов’язані Р· РЅРёРј? Р— цими питаннями гносеологічний РіРѕСЂРёР·РѕРЅС‚ теорії історії зміщується РІ Р±С–Рє методології, точніше - методики історичних досліджень. РўСѓС‚ Сѓ літературі домінують підручники Р· методики історії, парадигматичний Р· СЏРєРёС… - підручник Ернста Бернгайма. Р’С–РґРїРѕРІС–РґРЅС– РґРёСЃРєСѓСЃС–С— Р№ аргументація можливі лише тоді, коли відбувається постійний пошук того, що, властиво, С” предметом історичного мислення, що таке  В«С–сторія» СЏРє така. Рђ це веде РІ царину філософії історії.

РЎСЋРґРё, зрештою, додаються проблеми, РїРѕРІ'язані Р· практичним використанням та естетичною формою історичних знань. Р’ РѕР±РѕС… випадках підлягає випробуванню коґнітивний РІРёРјС–СЂ історичного мислення СЏРє науки РІ С—С— сучасній формі. Історія - це орієнтир найвищого РїРѕСЂСЏРґРєСѓ РІ людському житті. Чи можливо це взагалі поєднати Р· прагненням об’єктивності? Р† якщо РІРѕРЅР° хоче бути об’єктивною, то чи РЅРµ втрачає РІРѕРЅР° тоді своєї РІ культурному аспекті дорогоцінної чесноти корисності для життя? РџРѕРґС–Р±РЅРѕ С– Р· викладом історії: чи С—С— вроджено естетичні погляди РЅРµ визначають того, що видасться історією, що сприймають С– допускають СЏРє історію?   

«Старі шляхи» історичного мислення проклав культурний провідник модернізму, тобто методична раціональність наукової аргументації, а відтак і прагнення домогтися значущості та їх практичного втілення шляхом емпіричних досліджень. Цими шляхами йшли в період трьох великих епох у розвитку людства: в епоху просвітництва наприкінці XVІІI ст., в епоху історизму в X IX ст. і в рамках різних нових концепцій початку XX ст., що виходили за межі історичних традицій. Для прикладу тут можна назвати марксизм, соціальну й суспільну історію та французьку школу анналів.

 РљРѕР¶РЅР° Р· цих епох С– кожний С–Р· цих напрямів демонстрували специфіку СЃРІРѕС—С… здобутків С– рефлексій С– Сѓ СЃРІС–Р№ СЃРїРѕСЃС–Р± визначали розвиток Історичної науки: просвітництво через рішуче поєднання історичного мислення С–Р· засадничою РІРёРјРѕРіРѕСЋ раціональності, історизм через строгу методичну концепцію історичних досліджень С– постісторичні напрями через різноманітне вираження теоретичних елементів історичної інтерпретації.  

«Нові шляхи» можуть рішуче відходити РІС–Рґ цих напрямів С– так РІРѕРЅРѕ Р№ було (та Р№ іще С”). Ім’я РЅРѕРІРѕРіРѕ РїСЂРѕРІС–РґРЅРёРєР° -  В«РїРѕСЃС‚модернізм». Тепер вже йдеться РїСЂРѕ РјРѕРІРЅСѓ форму історичної нарацїі, РїСЂРѕ  В«РєРѕРЅСЃС‚руювання» змістовних С– значущих історій С–Р· реліктів минулого та РїСЂРѕ спогади Р№ пам'ять СЏРє культурні рушії сучасної практики життя. Тепер вже йдеться РїСЂРѕ уявлення, Р° РЅРµ РїСЂРѕ знання, РїСЂРѕ суб’єктивне тлумачення, Р° РЅРµ РїСЂРѕ об’єктивні факти, РїСЂРѕ метафори Р№ наративні стратегії, Р° РЅРµ РїСЂРѕ поняття Р№ теорії, РїСЂРѕ репрезентації, Р° РЅРµ РїСЂРѕ інтерпретації, РїСЂРѕ орієнтирний потенціал (використання для сучасних потреб), Р° РЅРµ РїСЂРѕ об’єктивність, РїСЂРѕ фікцію, Р° РЅРµ РїСЂРѕ РґРѕСЃРІС–Рґ, РїСЂРѕ засоби, Р° РЅРµ РїСЂРѕ змісти. Центр уваги зміщується РІС–Рґ професійної історіографії РґРѕ РєС–РЅРѕ Р№ телебачення. Література Р№ мистецтво перетворюються РЅР° очевидних посередників історичного, удавана краса затуманює погляд РЅР° дійсність минулого.

 Р РѕР·РіРѕСЂС–лася жвава РґРёСЃРєСѓСЃС–СЏ РїСЂРѕ те, чи ці РЅРѕРІС– шляхи РЅРµ заведуть Сѓ глухий РєСѓС‚, Р° чи треба РЅРёРјРё йти, щоб історичне мислення через уперте тримання Р·Р° старі погляди ненароком саме РЅРµ зайшло РІ глухий РєСѓС‚. РЈ цьому сенсі РЅР° увагу заслуговують праці Гейдена Байта.

Мої пропозиції щодо історичного мислення виводять на середній шлях. Я не хотів би відкидати здобутків модернізму, а довести їхню доконечність. Утім водночас я хотів би враховувати й розширення та поглиблення здобутків постмодернізму в розумінні того, шо таке історичне мислення, і на що воно здатне. Тобто не відходити, а продовжувати, втім по-новому обмірювати ту місцину, де ми перебуваємо.

 РќР°СЃР°РјРїРµСЂРµРґ РЅРµ потрібно відкидати незаперечних надбань: раціональних методів історичних досліджень, СЏРєС– історичні знання перетворюють РЅР° гносеологічні здобутки, що С—С… можна перевірити інтерсуб'єктивно С– РЅР° РґРѕСЃРІС–РґС–, С– РЅР° внутрішній когерентності аргументації. Звичайно, РІ С…РѕРґС– наукового опрацювання залишилися непомічені або недооцінені ті РІРёРјС–СЂРё Р№ особливості історичного мислення, РЅР° СЏРєС– звертали безпосередню увагу РІ епохи перед процесом наукового опрацювання РІ період модернізму. Це риторичний характер історіографії С– С—С— роль Сѓ моральній структурі культури. РЈ постмодернізмі ці СЂРёСЃРё протиставляють елементам науковості. Рђ це протиставлення РЅРµ доконечне. Навпаки, якщо взяти РґРѕ уваги РѕР±РёРґРІР° Р±РѕРєРё С– чітко виявити С—С…РЅС–Р№ внутрішній взаємозв’язок, тоді Р№ виявиться СѓСЃСЏ комплексність історії, С—С— естетичний С– когнітивний характер, С—С— віддалена РІС–Рґ практики методична самостійність та С—С— функційна роль Сѓ культурному житті суспільства.

У дванадцятьох розділах цієї книжки цю комплексність розглянуто з різних боків: царину історичного мислення я намагаюся обмірювати систематично й історично. Тут особливо важливо не плутати своєрідність історичного мислення з його вираженням у західній культурі. Домінування Заходу у процесі наукового опрацювання історичного мислення незаперечне, втім воно не повинне затуляти погляд на повноту й розмаїття різних традицій, вироблених у різні часи в різних країнах. Відповідну особливість історичного мислення потрібно виявляти лише ставлячи по-справжньому широке питання про те, як люди, тлумачачи своє минуле, поводилися з ним, щоб зрозуміти самих себе і свою теперішність, і щоб планувати своє майбутнє.

Міркування РїСЂРѕ історичну культуру Р№ історичну свідомість також слугують для систематичного обмірювання царини історичного мислення, Р° ще для спростування РґСѓРјРєРё РїСЂРѕ те, що історія - це начебто справа здебільшого професійних істориків. Хай СЏРєС– вагомі гносеологічні здобутки професійної Історії, але С—С… завжди треба розглядати Сѓ взаємному зв’язку Р· багатьма іншими культурними практиками, РґРµ, тлумачачи минуле, усучаснюють Р№РѕРіРѕ, Р№ оцінювати С—С… Сѓ значенні цих практик. Історичне мислення - це  С‰РѕСЂР°Р·Сѓ щось більше, РЅС–Р¶ просто мислення, С– ці некогнітивні елементи Р№ чинники заслуговують стільки Р¶ уваги, скільки історична наука зосередила С—С— РЅР° пізнавальних процесах досліджень. Розмаїтість феноменів, факторів, тенденцій, практик С– функцій збила Р± Р· пантелику, СЏРєР±Рё РЅРµ було загальних, широких С– засадничих принципів, СЏРєС– СЂС–Р·РЅС– СЃРїРѕСЃРѕР±Рё, РІРёРјС–СЂРё Р№ фактори історичного єднають Сѓ внутрішньому взаємозв’язку. РќР° це спрямовано питання РїСЂРѕ Р·РјС–СЃС‚ історії С– критерії змісту історичного мислення.

Звичайно, що мої думки пов’язані з традицією західноєвропейського історичного мислення. Проте мені залежить на тому, щоб це історичне мислення настільки експлікувати, щоб воно саме собою вступило в продуктивні й відкриті відносини з незахідними традиціями і відтак сприяло міжкультурній комунікації. Ця комунікація мала б виконувати два завдання: з одного боку, вона мала б поєднувати історичне мислення з процесом глобалізації і, звичайно, критично й рефлективно, сприяти його присутності в цьому процесі, сприяти перетворенню його на культурну продуктивну силу цього процесу і, з другого, однозначно чітко виявляти особливе завдання історичного мислення в цьому процесі, а саме, демонструвати в ньому самому (а не виступати проти нього) повноту особливого як своєрідність історичного. Для цього потрібні чіткі знання про логіку історичного мислення в його функції формування культурної ідентичності. До того ж, потрібні чіткі уявлення про те, як культурні відмінності можна застосовувати в міжкультурному плані. Це проблема і методичних способів, і критеріїв змісту, покладених в основу концепції. їх потрібно так розвивати й застосовувати, щоб спільне й відмінне, загальне й особливе, спільний розвиток і культурну своєрідність розглядати як два боки одного й того ж.

Утім РґРѕ  В«РЅРѕРІРёС… шляхів історичного мислення» належать РЅРµ лише усвідомлення логіки, структури Р№ функції Р№РѕРіРѕ культурних процедур С– тенденцій, Р° Р№ спонукання РґРѕ РЅРѕРІРёС… РїС–РґС…РѕРґС–РІ РґРѕ тлумачення людського минулого, що виникли С– домінантного РґРѕСЃРІС–РґСѓ нещодавнього минулого. Великі катастрофи людства Сѓ XX СЃС‚. С– водночас Р№РѕРіРѕ великі сподівання РЅР° те, щоб запобігти таким катастрофам Сѓ майбутньому, мають бути присутні РІ РЅРѕРІРёС… підходах РґРѕ історичного РґРѕСЃРІС–РґСѓ та РґРѕ Р№РѕРіРѕ тлумачення. Ці питання СЏ спробував викласти РІ міркуваннях РїСЂРѕ травматичний характер історичного РґРѕСЃРІС–РґСѓ С– РїСЂРѕ жалобу СЏРє СЃРїРѕСЃС–Р± формування історичного змісту.

Усе це має сягнути своєї кульмінації в етиці історичного мислення. З нею прагнення науки до раціональності могло б долучитися до орієнтирних функцій історичних знань. Минуле вже не було б простим матеріалом для наступного інтерпретування, а поштовхом і спонуканням до відповідних дій, в яких діяльність і страждання людей в минулому прислужилися б майбутньому.

 РќРµРґРѕСЃС‚атньо виводити значення минулого СЏРє історії для теперішнього Р№ майбутнього лише Р· роботи сучасності над РґРѕСЃРІС–РґРѕРј минувшини. Потрібно домагатися, щоб минуле, СЏРєРµ СЏРє звичка сучасного триває РІ РЅСЊРѕРјСѓ, було значущим, Р·Р° РЅРёРј потрібно визнати, так Р±Рё мовити, право РЅР° самобутність, СЏРєРёРј користується теперішність С– саме там, РґРµ РІРѕРЅР° критично ставиться РґРѕ минулих РїРѕРґС–Р№ С–, возвеличуючись над умовністю, через минувшину РїСЂСЏРјСѓС” РІ розпростерте майбуття.

Коментарі

Додати коментар

Захисний код
Оновити

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

archiv

Центральный государственный исторический архив УССР в Киеве. Путеводитель. Киев, 1958. 348 с.

 

  

 

  

 РђРЅРЅР° Рейд. Р›С”нінґрад. - РљРёС—РІ, 2012. - 493 СЃ.

 

Журавльов Д.В. Хто є хто в українській історії / Денис Володимирович Журавльов; худож. А. Єрьоміна. - Харків. - 2011. - 416 с.

 

Максим Яременко, Спеціальні історичні дисципліни: Навч.  РїРѕСЃС–Р±РЅРёРє. Аграр Медіа Груп, 2010. 

Єжи Топольський. Як ми пишемо і розуміємо історію. Таємниці історичної нарації / Пер. з польськ. Надії Гончаренко, наук. ред. Юрія Волошина. Київ: «К.І.С.», 2012. 400 с.